Mądry, inteligentny, pracowity – takie skojarzenia przychodzą często na myśl, gdy widzimy osobę w okularach. Nieatrakcyjny, dziwny, słaby – to z kolei inny rodzaj stereotypu, którym chcąc nie chcąc zdarza nam się posłużyć. Okulary bez dwóch zdań wpływają na to, jak postrzegają nas i oceniają inni. Liczne badania tylko to potwierdzają, a psychologowie dochodzą do bardzo ciekawych wniosków. Jakich?
- Osoby noszące okulary postrzega się jako osoby o wyższym statusie społecznym – dowiódł to w swoich badaniach Nicolas Gueguen – profesor psychologii społecznej.
- Okulary wpływają na postrzeganie osób jako inteligentnych, wyrafinowanych, godnych zaufania i pracowitych. Ten stereotyp może wiązać się z przekonaniem, że osobom noszącym okulary, wzrok zepsuł się na skutek dużej ilości czytanych książek, które także kojarzą się z mądrością.
- Dobrze dobrane oprawki dodają pewności siebie. Wpływają na wyższą samoocenę, dodają szyku, uroku i elegancji.
- Zdarza się, że okularnicy są postrzegani zupełnie odwrotnie – jako osoby dziwaczne, nieatrakcyjne. Mężczyźni w okularach uznawani są za słabszych niż Ci bez okularów i nieposiadających zdolności przywódczych.
- Okularnicy to osoby lepiej wykształcone – i to w przypadku krótkowidzów badania zdają się potwierdzać. Badania University Medical Center w Niemczech wykazały, że krótkowzroczność występuje częściej u osób z wyższym wykształceniem.
- Okularnicy mają także łatwiej na rozmowach kwalifikacyjnych, jednak tylko wtedy, gdy utrzymuje kontakt wzrokowy z rekruterem. W sytuacjach biznesowych osoby w okularach postrzegane są jako wykształcone i pilne. Okulary są także atrybutem władzy, dlatego osoby na wysokich stanowiskach często sięgają po solidne oprawki. Cienkie i delikatne mogą budować wizerunek delikatnego i bezradnego, niezainteresowanego pracą.
- Osoby noszące okulary z logo znanych marek mogą być interpretowane różnie. Jako ekstrawertycy, którzy cenią sobie modę i dobry wygląd lub zupełne przeciwieństwo – introwertycy, obawiający się odrzucenia i chcący zrobić dobre wrażenie.
- Kobiety w okularach są mniej atrakcyjne – i choć wiemy, że to nieprawda, niestety badania wykazują co innego. W eksperymencie „What Glasses Say About You” mężczyznom pokazano zdjęcia kobiet w okularach i bez. Zdecydowana większość na randkę wybrałaby Panie bez okularów. Te w oprawkach wydawały im się nudne, zbyt spokojne, nieśmiałe.

Kształt oprawek, a charakter
Badacze doszli także do innych ciekawych wniosków – na nasze postrzeganie wpływ mają także same rodzaje, kształty czy kolory oprawek.
• Okulary prostokątne – podkreślają profesjonalizm, wiedzę, inteligencję.
• Okulary okrągłe – budują wizerunek osoby spokojnej, pozbawionej agresji, ugodowej. (Może to dlatego pokochali je hipisi?).
• Okulary kocie oko – sięgają po nie osoby lubiące kokietować, zalotne.
• Oprawki rogowe – noszą je osoby chaotyczne, bardzo emocjonalne i posiadające zdolności artystyczne.
• Ciemne oprawki – dodają powagi.
• Kolorowe oprawki – podkreślają wizerunek osób dynamicznych, kreatywnych, odważnych.
• Delikatne, pastelowe oprawki – świadczą o spokoju i równowadze właściciela.
Jak widać badacze dostarczają nam świetnych danych, do tego, by świadomie budować swój wizerunek.
A Ty jak postrzegasz osoby noszące okulary?